Friday, April 20, 2012

Tuhan Maha Mengetahui

Wahai Tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmu-Mu dan memohon takdir-Mu dengan kekuasaan-Mu. Dan aku memohon daripada kelebihan-Mu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib.

Wahai Tuhanku sekiranya engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untukku serta permudahkannya untukku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui bahawa perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku. Berikanlah kebaikan di mana saja aku berada dan jadikanlah aku ini orang yang reda atas ketentuan-Mu.”

(Hadis 147 Mastika Hadis Jilid 2). Sesungguhnya manusia itu sangat lemah.... manusia tak mungkin dapat meramal masa depan dengan tepat.... sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui apa yang akan terjadi di masa akan datang... tetapi kita sebagai hamba-Nya haruslah sentiasa berusaha untuk menjadikan masa depan yang bakal dilalui nanti lebih baik dari semalam...... “Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.”

No comments: