Tuesday, January 23, 2007

aku dan tahun baru

Tup.. tap.. tup.. tap... bunyi tapak kaki melangkah hingga hari ke 23 tahun baru 2007... hmm.. entah mengapa aku mulakan penulisan kali ini dengan bunyi derap tapak kaki... tapi bunyi kita berjalan macam tu ke? aku cuma gunakan bunyi tu kerana dalam novel atau buku dongeng rakyat telah menetapkan standard bunyi orang berjalan macam tu... tapi aku rasa kalau aku berjalan dari Kedah sampai Johor pun.. tak akan dengar bunyi macam tu...

hmmm.. dok mengarut tentang bunyi tapak kaki plak.. biarlah nak bunyi apa pun... yang penting aku tetap bersyukur dipanjangkan umur hingga saat ini.. sekejap sangat masa berlalu.. dalam diam aku dah masuk umur 26 tahun.. mak aku cakap abah aku dalam umur 26 tahun ni dah 2 anak.. tapi aku umur 26 tahun ni tak buat anak lagi... macam mana nak dapat anak kalau hari hari dok selak buku lagi.. lainlah kalau dok selak kain bini tiap-tiap hari.. hahaha

tahun 2006 dah berlalu.. banyak kenangan terindah yang aku lalui.. dan dalam bulan terakhir tahun 2006 aku temankan mak ayah aku beserta 2 adik pompuan aku yang kecil lagi melancong ke sebahagian negara Malaysia ni.. bermula dari Kedah hingga ke Johor.. banyak tempat yang aku singgah.. Zoo Taiping pun aku singgah.. pastu pergi rumah mak angkat aku kat Teluk Intan.. kemudian ke Johor, Negeri Sembilan etc.... sepanjang perjalanan ni.. akulah jadi driver sepenuh masa... penat tapi syok dapat tengok tempat orang ni.. aku juga dapat buat mak aku senyum sampai tak habis-habis.. sebab bawa dia pi syurga wanita... iaitu pusat jualan kain-kain di Tangkak, Johor dan Nilai 3, Negeri Sembilan... habis dekat RM400 beli kain baju sahaja untuk dia.. mak cakap stok setahun.. hehehe.... banyak juga tempat menarik kami pergi.. mak ayah aku ni suka cari tempat makanan yang terkenal kat tempat orang ni.. kami pergi Anjung Warisan kat Johor.. tempat makan kat atas pokok dan kedai MZ sup tulang.. ayah aku suka sekali kat sup tulang tu.. hehe.. pastu kami try juga makan ikan bakar kat Sabok Aur kat tepi sungai muar... puas dok makan ikan.. dan aku juga bawa mak ayah aku makan sate Kajang kat restoran jejantas Sg. Buloh.. plan asal tu nak bawa makan sate Kajang kat Putrajaya..tempat aku selalu pergi.. tapi tak jadi pergi pulak.. dah penat sangat dan nak balik rumah je lepas seminggu berjalan..

tetapi dalam percutian kali ini... aku tak dapat lupakan pengalaman terperangkap dalam banjir di Johor Bahru.. bayangkan perjalanan dari skudai ke Pasir Gudang yang selalunya 40 minit je menjadi berjam-jam.. aku bertolak dari Skudai dalam pukul 10.30 malam tetapi sampai di Pasir Gudang pukul 6.40 pagi... terperangkap paling teruk dekat Kampung Melayu Majidee... pengalaman yang sangat bernilai...

hmmm... dah rasa macam panjang sangat aku tulih ni... dah lah kot..

dan pada 17 hb. Januari 2007 baru ni.. nenek aku yang tersayang meninggalkan dunia ini pada pukul 1.30 pagi.. menghembuskan nafas terakhirnya di rumah mak ngah aku... nenek pergi dengan tenang kerana semua anaknya telah berjaya.. dia pergi dengan tenang tanpa sakit yang teruk.. cuma penat sedikit saja... moga dapat sedekahkan Al-Fatihah untuk nenek di sana....

Friday, January 12, 2007

Saturday, January 06, 2007

Tuesday, January 02, 2007