Wednesday, May 17, 2006

Aku anak Malaysia

Aku sekarang berada semula di uitm.. memulakan pengajian semester pendek yang hanya sebulan lebih sikit je.. mengambil subjek Fluid Mechanics 4.. subjek yang mengkaji tentang sifat mekanik bendalir.. dan subjek ini adalah antara subjek yang sangat suka diambil berulang kali oleh pelajar (kena ulang ambil sebab gagal).... hmmm.. tapi aku bukan nak cerita tentang subjek yang aku ambil tu... aku nak kongsi sedikit dengan apa yang aku alami masa cuti kat umah baru baru ini.....

Masa aku bercuti kat rumah baru-baru ni... mak aku ada buat jamuan makan tengahari kat rumah aku.. mak lang aku yang berbangsa Cina pun datang.. dan mak aku jemput sekali keluarga Cina mak lang aku datang.... meriahlah kat rumah aku dengan bahasa Melayu ala-ala Cina dan bahasa Cina serta pastinya bahasa Melayu.... aku gembira tengok situasi itu.. dapat lihat betapa majmuknya masyarakat Malaysia.... aku sukakan keadaan ni...

.....tapi realitinya kita masih bersikap perkauman... Melayu dengan Melayu.. Cina dengan Cina.. dan India dengan India.... mengapa perlu ada prejudis antara kita.....

Aku tidak suka dikenali sebagai bangsa Melayu..tapi aku nak dikenali sebagai bangsa Malaysia... aku tidak pernah merasa bangga menjadi bangsa Melayu... apa nak dibangga dengan bangsa Melayu.. bangsa yang menjadi majoriti di pusat pusat serenti.. bangsa yang dikenali kerana malasnya... bangsa yang dikenali dengan subsidinya..... Melayu itu hebat dan beharga kerana Melayu itu sinonim dengan Islam.. sampaikan Cina cakap.. masuk Islam itu masuk Melayu... tapi realitinya Melayu itu memalukan Islam.... lihatlah dalam sejarah ketamadunan dunia..mana ada tamadun Melayu...yang ada cuma tamadun Islam.. Cina dan tamadun India..... jadi melayu itu hanya menumpang kegemilangan tamadun Islam....... huhhhh.. tarik nafas panjang aku.....

jauh sekali niat aku untuk merendahkan bangsa aku sendiri.... aku cuma ingin lihat bangsaku menjadi bangsa yang perkasa.... aku tak rela melihat bangsaku mengemis di tanah air sendiri.....

Kepada bangsa Cina dan India juga.... bukalah hati kalian.... jadikan Malaysia ini tanah airmu... jadikan Malaysia ini umpama darah daging kalian.. aku cabar kalian buktikannya..... tapi realitinya kalian hanya mata duitan.. mengira keuntungan.. bukan bangun mempertahankan... lihatlah berapa ramai kaum Cina dan India dalam askar dan polis.....

............. aku tidak berniat untuk menghina mana-mana kaum di Malaysia ini... tapi aku nak melihat semua kaum bersatu hati berganding bahu membina satu bangsa..... bangsa Malaysia..... aku bangga menjadi rakyat bumi bertuah ini.. bumi tercinta.. negara malaysia.....

No comments: