Friday, May 02, 2008

pelangi

"Tuhan sengaja sembunyikan matahari dan beri kita guruh dan kilat yang kuat, kerana bila kita dapat hadapi guruh dan kilat itu... Tuhan akan kembalikan kita matahari dan Tuhan akan hadiahkan kita pelangi yang sangat indah bersama matahari itu.."

mendalam maksud kata-kata di atas bagi aku.... manusia yang sentiasa diuji Tuhan adalah manusia yang Tuhan sangat sayangi... semakin kuat ujian Tuhan semakin kuat kasih Tuhan kepada kita... lihatlah sirah nabi kita Muhammmad S.A.W... baginda adalah kekasih Allah.. tetapi baginda menerima ujian yang sangat hebat dalam mengembangkan agama Allah.. pernah kasut baginda dipenuhi darah baginda sendiri akibat dilontar dengan batu... tapi baginda tetap mendoakan orang-orang yang menyeksa baginda itu.... batu dibalas bunga.. hinaan dibalas senyuman... makian dibalas dengan doa.... hmmm... sesungguhnya aku terlalu jauh dari sifatmu Rasulullah.... aku tak mampu untuk sepertimu.. insan mulia sanjungan seluruh umat......

hmmm.... sekarang dah masuk bulan lima.. sekejap je dah empat bulan dalam tahun ni dah berlalu.... banyak yang dah berubah.... semuanya dah berubah... umur pun dah meningkat ni... Alhamdulillah aku bersyukur dengan hidup sekarang... aku sekarang nak berubah menjadi orang yang baru..... aku ingin melakukan satu transformasi dalam hidup ni.... bukan untuk menjadi sesiapa.. tetapi ingin menjadi diri aku yang baru.... bukan aku membenci diri aku yang lama.. tetapi sebagai manusia aku perlu berubah..... aku lebih suka mendengar dari berkata-kata... secara lumrahnya manusia suka mendengar suaranya sendiri.. tetapi nabi pernah pesan... mendiamkan diri lebih baik dari berkata perkara yang sia-sia.....

..sabar... sabar.. sabar... sabar itukan separuh dari iman.... bukan mudah untuk ada sifat sabar ni...... tapi percayalah.. setiap satu kesabaran kita.. kita akan mendapat seribu kebaikan dari kesabaran itu...

No comments: