Monday, February 13, 2006

kosong

Assalamualaikum...

Hmmm... esok adalah 14 Februari 2006.. bagi aku ia adalah hari hari yang biasa.. tak pernah ada istimewanya hari esok... tapi bagi sesetengah atau sepenuh sepenuh atau mungkin juga kepada banyak orang lain.. hari adalah hari yang sangat istimewa dalam hidup mereka dan sangat ditunggu.. dan mungkin hari itu juga lebih istimewa dari hari raya puasa dan hari raya qurban...... tetapi bagi aku hari tersebut adalah hari yang akan berlalu dengan rasa insaf dan sedih....

Sebenarnya 14 Februari adalah hari kejayaan seorang Paderi Kristian menghancurkan kerajaanIslam di Sepanyol... paderi itu adalah seorang paderi yang 'playboy' ia mempunyai 2 orang kekasih iaitu seorang beragama Kristian dan seorang lagi beragama Kristian Protestan.... selepas menumpaskan kerajaan Islam.. paderi itu meninggalkan kekasihnya yg beragama Islam itu dan memilih untuk mengahwini kekasih yang beragama Kristian Katolik itu... tetapi sebagai paderi yang diharamkan berkahwin dan memilih wanita Katolik pula.. dia dianggap telah melakukan kesalahan besar.. Tetapi sebagai menghargai jasanya.. dia tetap dikenang dan hari 14 Februari adalah hari untuk mengenang jasa Paderi Velentino yang telah menumbangkan kerajaan Islam di Sepanyol dan seorang kekasih yang setia....

Oleh itu aku sangat meluat dan geram bila tengok orang dok terhegeh beli bunga dan cokelat nak meraikan hari tersebut.... memang bangang orang macam tu.. memang bodoh dan dungu sebab langsung tak ambil tahu sejarah.. asyik belasah je semua benda.. tanpa sedar mereka meraikan orang kafir yang sedang ketawa menghina kita.... huhhh .... rasanya teremosional plak malam ni... entah mengapa aku jadi marah sikit bila mengenangkan umat Nabi Muhammad ni dan tak reti nak mempertahankan agama.. hingga Nabi kita yang sangat mulia dihina dengan karikatur yang sangat menyayat hati...benarlah kata Nabi..."di akhir zaman nanti.. umatku umpama buih buih di lautan yang luas.."

Hmmmm.... sebenarnya tak salah kita nak menghargai kekasih hati pujaan sendiri.. tapi biarlah kena caranya... kalau nak bagi bunga sekalipun.. janganlah tunggu 14 Februari tu.. takkan nak ingat kekasih hati pujaan sendiri setahun sekali.....

Cinta.. cinta.. cinta...

Cinta adalah sesuatu yang mengasyikkan.. menghiburkan dan mendamaikan...namun cinta juga boleh menjadi sesuatu yang menakutkan.. sesuatu yang memusnahkan dan cinta boleh menjadi apa saja... ia boleh menjadi racun atau pun madu...

Cinta mesti ada dua watak utama.. iaitu watak kekasih yang disandang lelaki dan juga wanita... bila dua watak ini telah ada.. maka jadilah ia pasangan kekasih... Cinta pasti ada senyuman.. pasti ketawa.. pasti ada tangisan dan pasti juga ada kemarahan....

Aku tak akan halang kalau ada yang teringin baru nak mencintai dan dicintai... tetapi pilih dengan setelitinya.. pilihlah bukan dengan nafsu dan pilihlah yang menghargai anda.... pengalaman aku telah menyaksikkan ramai rakan aku yang kecundang dalam cinta ni...ada kawan aku yang seorang setia dalam bercinta dan sangat baik hati... hingga sanggup merayau tengah malam hanya kerana kekasihnya nak makan sup... sanggup ponteng kelas hanya nak hantar panadol kat aweknya yang demam kura.. akhirnya??

kawan aku itu ditinggalkan terkontang kanting sendirian.. alasannya.. "awak terlalu baik untuk saya.." ...pergi mamposlah alasan bodoh macam itu... lepas 8 hari kejadian perpisahan itu.. awek kawan aku itu kantoi berjalan berpelukan dengan lelaki lain... sememangnya wanita ini sukar untuk dipercayai...

dalam dunia ini telah pupus wanita yang setia... tak mungkin lagi lelaki akan jumpa wanita setulus Hartini dalam novel hartini tulisan Aziz Afkar.. tak mungkin ada lagi wanita sesetia Fatimah Azzahra.. percayalah.. wanita yang setia hanya kita akan jumpa dalam novel-novel cereka dan dalam filem-filem seperti Winter Sonata dan lain lain...

hmmm... tapi janganlah anggap aku ni seorang yang anti cinta... aku juga lelaki biasa yang perlukan wanita.. lelaki biasa yang perlukan kasih sayang wanita.. lelaki biasa yang perlukan perhatian wanita.... Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita... apa yang tiada di syurga? semuanya ada dan sempurna.. namun Adam tetap perlukan Hawa... inikan aku manusia biasa yang bukan Nabi.. semestinya aku perlukan wanita.....

opsss... dah terlalu panjang ni... kesimpulannya.. manusia perlu mencintai dan dicintai.. tetapi kalau takut dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai... janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Azzahra.. andai peribadimu tidak sehebat Saidina Ali.....

No comments: