Wednesday, January 18, 2006

aku yang marah

....aku pernah bergaduh dan bertumbuk kerana sebiji bola... aku pernah bertumbuk kerana salah faham yang sangat sedikit.. aku pernah kejar sebuah kereta hanya kerana kereta itu memotong aku secara bahaya.... aku pernah belasah orang kerana orang itu tendang kawan aku.... sebut sahaja tentang kekerasan.. tentang pergaduhan dan apa sahaja perkara yang melibatkan kesakitan dan ketidakpuasan hati.. semuanya aku pernah.. bagi aku.. hanya kekerasan yang perlu untuk menentang kekerasan... yang kuat akan menang.. yang lemah akan ditindas...tangan guna untuk membelasah orang.. kaki guna untuk menendang orang.. mulut guna untuk mengajak orang berlawan............. semuanya aku pernah.............

..... tapi sekarang.. aku sedar kekerasan dan kekuatan tidak akan menyelesaikan apa apa..kekerasan tidak menjamin apa apa... kekerasan tidak akan menamatkan apa apa.... tangan bukan dicipta Tuhan untuk menyakitkan orang lain.. tapi tangan dicipta untuk berusaha kearah kebaikan dan tangan dicipta untuk ditadah ke langit memohon keampunan, perlindungan dan rahmat dari Ilahi..... ya Allah.. betapa jahilnya aku tentang ciptaan-Mu ini...

.. sekarang aku sedar... rasa marah tidak akan membawa aku kemana mana... rasa marah tidak akan membawa aku kepada kebaikan.. tapi rasa marah akan memusnahkan aku sendiri.. Ya Allah.. berikanlah aku kekuatan untuk bersabar dalam semua dugaan-Mu ini...

......aku teringat sabda nabi...

"ORANG YANG GAGAH BUKANLAH ORANG YANG DAPAT MENUMPASKAN LAWANNYA... TAPI ORANG YANG GAGAH ADALAH ORANG YANG DAPAT MENAHAN AMARAHNYA"....

....betapa lemahnya aku.. betapa tipisnya sifat sabar ini....
"KESABARAN!!!!.... tunggu.. aku akan kejar kau...."

No comments: