Monday, May 16, 2005

nikmat tuhan

....hmm.. hari ni dah mula minggu baru.. maka kelas aku akan bermula seperti biasa.. kelas pun macam biasa juga... tapi yang lebihnya hari ini ialah tadi dalam kelas... lecturer aku ada cerita tentang nikmah Allah ni.... "suatu masa dahulu.. ada seorang raja... raja ini sangat kedekut dan suka menindas rakyatnya..." .... aku mendengar dengar rasa gembira sebab bila dia start bercerita.. adalah peluang tangan aku nak rehat sekejap dari salin note..... kemudian lecturer aku sambung lagi...."....ketika negaranya diambang peperangan...dan setelah para ahli kabinetnya..berbincang...maka dia pun bertitah.... bahawa semua rakyatnya perlu mengorbankan dan menderma harta harta mereka bagi menampung kos peperangan yang tinggi..." .....sungguh zalim dan bakhil raja ini.. sebab hanya harta rakyat yang miskin diambil.. sedangkan hartanya yang berkoyan-koyan dalam istana tidak terusik langsung....

kemudian.. pada suatu hari...raja ni mendapat sakit yang sangat sakit... iaitu dia menderita tidak boleh kencing... (dalam istilah yang lebih sopan.. membuang air kecil).... setelah habis seluruh bomoh..pawang dan ahli nujum mencuba.. sakitnya tidak juga sembuh.... akhirnya kerana tidak sanggup lagi menderita... raja itu pun... mengumumkan keseluruh pelosok negeri...sesiapa yg boleh mengubati penyakitnya itu......

kemudian datang seorang ulama yang warak dan alim...datang untuk mengubatnya..tapi dengan syarat.... iaitu raja itu mesti menyerahkan segala harta dan kekuasaannya kepada ulama itu andai penyakitnya dapat diubati..... raja itu tersentak.. setelah berbincang... raja itu akan hanya menyerahkan separuh sahaja harta dan kekuasaannya kepada ulama itu..... setelah diubati... raja itu boleh kencing semula....

tapi kemudian.. setelah beberapa hari... penyakit tidak boleh kencing itu datang kembali... ulama itu dipanggil semula.. dan menjawab.. "tuanku hanya memberi separuh sahaja harta dan kekuasaan tuanku kepada saya.. jadi separuh sahaja sakit tuanku akan hilang...".....setelah tidak tahan menderita.. dan sakit yang amat sangat... raja itu bersetuju menyerahkan segala harta dan kekuasaan yang dimilikinya kepada ulama itu......

setelah penyakit raja itu berjaya disembuhkan... ulama itu berkata... "bukan harta dan kekuasaan tuanku yang saya gila gilakan...cuma saya nak tuanku tahu....bahawa semua harta dan kekayaan tuanku itu macam air kencing sahaja...tuanku hilang semuanya kerana itu sahaja bukan??....patik serahkan kembali semuanya kepada tuanku..dan moga tuanku dapat sedar dari kesilapan sendiri....."

...hmmm.. betapa besar nikmat Allah ini...... susah kita nak sedar betapa besarnya nikmat Allah ini kalau kita tak kehilangannya.... macam sekarang ni... gigi aku punyalah sakit.... sebab doktor kata tumbuh gigi bongsu.... gigi terlebih kat belakang sekali..so kenalah buat pembedahan kecil.... tapi sebelum nak bedah lagi sebulan ni... terpaksalah aku tahan sakit.... Aduiiiii

No comments: