Thursday, May 12, 2005

Aku dan kekayaan...

......hmm... semalam lebih kurang pukul 2.00pagi.... tika hampir semua ahli rumah aku sedang tidur..dan mungkin semua dah dibuai mimpi indah.. dan hampir pasti ada yang dok terliur ketika tidur... sedap sangat kot tidur sampai meleleh air liur... tapi kalau kita terliur depan makanan atau depan pompuan..tak ada pula dipanggil air liur basi... cuma terliur dalam tidur sahaja dipanggil air liur basi... hmm.. yang pastinya aku tak terliur masa tidur...
oklah..berbalik kepada cerita tadi... aku sedang sembang ngan dia tentang tajuk.. "bila kita ni nak jadi kaya.."................ aku tanya shihab.. "hang dalam bank ada banyak ker duit simpanan.."....shihab jawab.. "Tak ada ler man... aku duit tak boleh simpan..cukup cukup jer" .....dan dia tanya aku balik soalan yang sama..... dan jawapan aku pun hampir sama....."aku rasa kita kena ada simpananlah shihab..kita kena start simpan dari sekarang... "....shihab mencelah.."aku boleh simpan...tapi tempat simpan duit tu kenalah susah sikit nak amik...bukan dalam akaun sekarang....pi cucuk jer..duit dah keluar...kita simpan dalam ASB lah.." ....aku terfikir sambil berkata.."tak der tempat yang susah nak ambil....kalau nak ambil..simpan kat mana mana pun jadi senang.." .....kata aku sambil teringat duit dalam Amanah Wawasan 2020 yang mak aku buka.... dan telah aku tutup setelah akaun itu telah melayakkan aku mengeluarkan semua duitnya atas faktor umur... hehe... kemudian.. tengah rancak menyembang.... kawan serumah aku asren muncul tiba tiba...dan turut berkongsi idea.. "kalau hang nak jadi kaya.. hang kena ada sifat kedekut.. " ..kemudian dia berlalu kembali untuk sambung tidur selepas meminum seteguk air...... kemudian.. persoalan aku dan shihab berlegar legar tentang dialog asren tadi..... "kalau nak kedekut ni..aku tak bolehlah....aku ni jenis yang tak boleh nak berkira kira sangat ngan kawan kawan.." .....aku akui kata kata shihab tadi didalam hati....memang shihab tak kedekut..... dia kalau beli makanan..... memang slalu... tapi kalau tak belanja aku pun.... dia tak kaya juga kot.... aku pun mencelah.. "aku lebih rela jadi orang miskin yang pemurah dari menjadi orang kaya yang kedekut...." .....aku pun sama.. jawab shihab yang dah mengantuk..... zzzzz

hhhmmm......dan kalau kita kaya nanti sekalipun...janganlah jadi orang yang kedekut....bersikap pemurahlah.... kerana apa yang anda berikan kepada orang lain.... akan anda dapat kembali...... mungkin dapat dalam bentuk lain..... dan kalau tak dapat di dunia ni.. insyAllah akan dapat di akhirat...... sekaya mana sekalipun seseorang itu... dia tetap boleh pakai baju sehelai saja kan... mana ada orang yang sangat kaya pakai 10 helai baju sekaligus..... orang gila ada kot.... sekaya mana pun juga kita... nasi tetap sepinggan juga.. paling banyak 3 jer..... bukan bila kaya boleh makan sampai banyak pinggan....

hmm.... kalau tak kaya harta.. kaya senyuman pun jadilah.....

No comments: