Monday, June 09, 2008

orang minyak

Ada satu pepatah lama iaitu “orang naik minyak”.. ia membawa maksud seseorang atau sesuatu makhluk itu menjadi tidak waras atau terlalu marah… lihatlah bahawa minyak telah disinonimkan dengan kemarahan dan sesuatu yang membawa maksud yang buruk… jadi bila pihak kerajaan yang dipimpin oleh sekumpulan orang bodoh ini menaikkan harga minyak.. maka seluruhnya rakyat yang waras akan naik minyak atau marah…. tapi siapalah rakyat ni… macam anjing yang menyalak bukit.. walau sekuat mana pun jeritan itu.. tetap tak akan merubah apa-apa..

Pada petang sebelum esoknya adalah hari kenaikan harga minyak… aku adalah dalam ribuan dan jutaan rakyat Malaysia yang bersusun di depan kedai minyak untuk menikmati harga lama buat kali terakhir… dan hari itu adalah hari paling bersejarah dalam hidup aku.. kerana buat pertama kalinya.. kancil aku dapat minum air petrol sampai melimpah.. dekat lima puluh ringgit juga aku isi… hanya untuk mendapat sedikit keuntungan.. walaupun hanya sedikit… dari jutaan yang berbaris panjang mengisi petro ini.. aku dapat rasakan betapa rakyat semakin terdesak….. dalam kekalutan tingginya harga beras yang menjadi makanan ruji rakyat Malaysia.. kita dihimpit pula dengan kenaikan harga petrol yang menjadi bahan utama kita bergerak…..

Mungkin golongan pertengahan seperti aku mampu mengharungi survival kehimpitan dan tekanan ini… tapi bagaimana rakyat yang miskin.. gaji sekadar rm600 sebulan.. punya ramai anak… aku percaya yang miskin akan terus merana…. tiada apa yang dapat aku lakukan… sekadar berdoa penganiaya yang bersikap zalim tanpa ada rasa timbang rasa ini dibalas tuhan dengan azab yang paling pedih.. Insya-Allah…

Dalam keperitan hidup ini… manusia akan mengharapkan sesuatu harapan untuk mendapat kehidupan yang lebih baik.. maka ramailah yang pasang angan-angan nak memiliki sebuah kereta baru dalam pertandingan celcom 100 kereta untuk euro ni.. yang kemudiannya dikatakan haram… di akhbar pula.. seringkali orang ditipu dalam skim cepat kaya la, black money, mlm dan macam-macam lagi..huhh.. betapa terdesaknya rakyat…

SEMOGA ALLAH MENGURNIAKAN KEPADA KITA RAKYAT MALAYSIA INI PARA PEMIMPIN YANG BERTAQWA DAN SELAYAKNYA UNTUK MENTADBIR NEGARA INI, DAN SEMOGA PEMIMPIN YANG ZALIM DAN KHIANAT DIHAPUSKAN DARIPADA NEGARA KITA INI.

No comments: