Saturday, August 05, 2006

wanita, cokelat, beg tangan, kasut dan .........

hmmm..... maaf kalau banyak sekali penulisan aku yang menyentuh perasaan kaum hawa ini.. bukan niat aku nak menghina atau mencaci mereka.. jauh sekali aku nak membenci wanita... aku bukan kaum jahiliah yang sanggup membunuh anak perempuan kerana mengganggap wanita itu.. jauh sekali...... tak terlintas di hati aku nak membenci wanita....

...aku akui aku masih memerlukan wanita dalam hidup aku... aku perlukan wanita sebagai ibu tempat aku mengadu.... aku perlukan adik adik perempuanku untuk buat aku selalu tersenyum dengan keletah mereka.. dan aku masih perlukan wanita untuk menemani hidup aku sepanjang hayat........ bohong kalau aku katakan aku tak perlukan wanita dalam hidup....

"menipu orang lain adalah satu kecurangan... tetapi menipu diri sendiri adalah seribu kecurangan"

...aku tak sanggup membuat seribu kecurangan dengan menidakkan wanita dalam hidup aku.... Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita... inikan aku pula hanya manusia biasa... sedangkan Nabi Adam rindukan Hawa....

...tetapi kadangkala aku ni pelik dengan kaum wanita ini... kita lelaki ni kadangkala tak tahu dan tak pasti apa yang diorang nak dari lelaki...... semalam aku keluar makan dengan seorang budak umah aku.... dia ceritakan kepada aku tentang kisah dia dengan awek dia....

..di sebuah gerai makan yang agak lengang...

Budak umah aku: kau tahu man.. aku nyaris nak clash dengan awek aku cuti semester baru ni....

Hazman: ehh.. kenapa plak ni.. apa citer yg bleh jadi sampai mcm ni?

Budak umah aku: baru ni masa balik cuti... aku dah janji nak jumpa dia.. tapi masa hari nak jumpa.. hujan pulak.. aku cakaplah esok jumpa... tapi bila esok pulak nak jumpa.. aku kena pi Langkawi.. ni rombongan kampung aku.. patutnya ayah aku yang kena pergi.. tapi dia sakit, jadi aku yg kena ganti dia.. rugi kalau tak pergi.......... habis tu awek aku pun mengamuklah...

Hazman: ko tak jumpa dia langsung balik Langkawi tu.

Budak umah aku: balik Langkawi tu... aku pun jumpa dia.. dia datang amik aku kat umah.... tapi aku terkejut gile.... sebab masa dia datang amik aku tu.. kat tempat duduk belakang tu.. penuh dengan semua barang dan hadiah dari aku dari mula kawan lagi...

Hazman: banyak ka barang?

Budak umah aku: ...dah macam nak pindah umah... dari key chain sampai patung Pooh yang besar saiz budak darjah satu tu pun dia angkut....

Hazman: ko cakap apa kat dia?

Budak umah aku: aku diam je. aku buat tak nampak je barang-barang tu... pas tu aku drive kereta macam orang bodoh je.. sepanjang jalan dia marah aku.. dia jerit nak minta clash banyak kali.. sambil gambar-gambar aku dia koyak-koyak pas tu dia buang tepi jalan.... sepanjang jalan bertaburan gambar tu.... tapi aku tetap buat tak tahu je..... pas tu lepas dia diam jap.. penat sangat kot menjerit...aku pun bagi dia cokelat yang aku beli kat Langkawi ari tu.....

Hazman: dia buang gak cokelat tu?

Budak umah aku: ....dapat je cokelat tu.. tetiba dia senyap dan buat muka bersalah macam budak sekolah dapat nombor last dalam kelas.... dia minta maaf kat aku dan rasa sangat bersalah.... dia cakap sorry sebab koyak gambar aku...

Hazman: ko cakap apa?

Budak umah aku: ..aku kata tak pe lah.. tak kisah pun.. gambar tu boleh cuci lagi sebab ada negatifnya... tapi aku rasa macam nak tergelak tengok perangai dia....

Hazman: ..biasalah.. pompuan memang macam tu.... dia jerit macam mana pun.. kalau kau bagi cokelat ka.. beg tangan ka.. bagi kasut ka.. sure terus diam...

...biar apa pun dan bagaimana pun wanita..... aku tetap perlukan seorang wanita....

No comments: