Tuesday, April 25, 2006

APA MASALAH??

hmmm.. sekarang aku masih dalam demam peperiksaan.. semuanya tak sempat.. biasalah kalau pejuang saat akhir macam aku ni.. dekat nak exam baru tunggang langgang nak susun nota nota.. kedai fotostat pulak yang jadi tempat singgahan selalu.. sebelum ni kedai mamak jer.. hahaha.. hmmm.. di dalam masa yang sangat terhad ini.. aku tak sempat nak menulih dalam blog ini.. so terima kasih kepada yang sudi menyumbang untuk blog aku yang tak seberapa ni.... di bawah ini adalah tulisan original seseorang tanpa di-edit oleh aku... beliau adalah seseorang insan yang terpenting dalam hidup aku..

.............................................

APA MASALAH??

Perjalanan hidup seseorang pastinya sangat berbeza di antara seorang insan dengan insan yang lain. Walaupun insan tersebut merupakan orang-orang di sekeliling kita macam ibu, ayah, adik-beradik atau pun jiran sebelah rumah. Hari-hari yang kita lalui mesti tak sama. Sebagai contoh, seorang doktor. Walaupun "beliau" (bukan nama sebenar) merupakan doktor gigi yang terkenal di daerah "x" di bahagian selatan tanah air, permasalahan yang beliau hadapi dan lalui berbeza-beza di antara seorang pesakit gigi dengan pesakit gigi yang lain. Manakala seorang jurutera awam akan mengira kerangka dan beban bangunan yang berbeza dalam dua hari yang tak sama. Mungkin seorang pesawah akan menangani masalah haiwan yang berbeza yang cuba mencopet hasil padi yang sedang menguning. Bayangkan, berapa punya banyak permasalahan yang akan wujud setiap hari. Cuma satu persamaan, setiap masalah itu ada penyelesaiannya. Apa yang perlu kita kaji ialah ciri-ciri masalah, penyebab masalah dan cari penyelesaian terbaik.

Sebenarnya... apa masalah Hazman ni minta (paksa) aku jadi penulis jemputan kat blog dia ni? (CIRI-CIRI MASALAH). Aku agak lah, dia ada masalah kebuntuan idea untuk mengarang dalam blog dia (PENYEBAB MASALAH). Ya, mungkin. Jadi dengan bangganya aku sudi dia tampilkan tulisan aku ni kat blog dia (PENYELESAIAN MASALAH). J

- ANAY LI -

No comments: