Thursday, October 20, 2005

Aku dan Ramadan

...hmmm.. terlalu lama rasanya tidak menaip ni.. asyik mengira je.. aku lebih suka menulis dari mengira... tapi dengan krusus kejuruteraan yang aku pilih ni.. semestinya aku akan lebih banyak mengira dari menulis.. buku buku yang aku dok selak dan mengadap pun lebih banyak nombor dari huruf huruf vokal dan konsonan.. kalau nak jumpa banyak perkataan pun cuma ada kat muka depan yang tulih prakata dan ucapan penulis jer..... banyak orang tidak suka dengan nombor ni.. bagi mereka nombor ni menyusahkan.. merumitkan dan mengerikan.... erutamanya orang melayu macam aku... tetapi nombor ni banyak sebenarnya menyenangkan kita dalam banyak urusan... contohnya cuba kita bayangkan muka surat tidak dalam bentuk nombor... bayangkan setiap muka surat dalam nama bunga... aku tak dapat bayangkan berapa jenis bunga kena cari untuk buku yang 500 muka surat ni... 'muka surat kenanga, muka surat kemboja...bla.. bla..' ....menyusahkan bukan???

....hmm.. sebut tentang nombor ni.. aku teringat cerita kat tv semalam..aku tengok cerita 'NUMB3RS'... kat channel 17 astro saluran AXN... channel kegemaran aku... cerita ni tentang seorang anggota polis dan seorang pakar matematik yang bersama sama untuk menyelesaikan kes kes jenayah..... aku pun hairan macam mana persamaan matematik boleh digunakan untuk menangkap penjenayah.... tapi sebenarnya bukan dia guna nombor nak tangkap penjenayah.. tapi melihat corak atau pola penjenayah itu sendiri.... setiap dari kita ada corak atau pola tersendiri...dan corak atau pola itu boleh digambarkan dengan nombor.... hehehe.. mesti peningkan... susah aku nak terangkan... tambahan pula bulan puasa ni perut kosong.. fikiran pun meracau racau....

...hmmm... sekejap sahaja dah nak masuk pertengahan bulan ramadan ini.. Alhamdullilah.. setakat ini puasa aku masih penuh.. cuma puasa je penuh.. tapi pahala tu aku tak tau lah penuh atau tidak.... biasalah banyak dugaannya... tambahan pula insan yang lemah macam aku ni... tapi Insya-Allah kalau kita niat dan ikhlas kerana Allah SWT kita akan dapat ganjarannya......
selamat berpuasa.. :)

No comments: