Saturday, September 23, 2006

aku dan hari esok

hmmm... esok dah nak masuk bulan Ramadhan.. bulan yang penuh kemuliaan.. bulan yang penuh keberkatan... bulan yang menjanjikan keredhaan dan keberkatan Tuhan.. pencipta sekalian alam.. Allah s.w.t........ aku amat mengharapkan Ramadhan yang bakal bertamu ini dapat membuka lembaran baru dalam hidup aku.. aku perlukan sesuatu untuk buat aku kembali bersemangat melangkah ke hadapan kembali.. aku perlu kekuatan untuk meneruskan perjuangan yang belum selesai ini.... aku harus berjuang hingga ke titisan dakwat yang terakhir... insyaAllah aku akan kerah semua kudrat untuk menggenggam segulung ijazah buat bonda dan ayahanda tercinta... impianmu bonda ayahanda takkan kubiar berkarat di hati... walaupun ranjaunya runcing berdiri.....

hmmmm... kadangkala dan mungkin selalunya hidup kita akan diuji.. macam-macam ujian yang akan kita hadapi... semua ujian ini hanya untuk membongkar sifat ketahanan kita... andai sabar dan redha menjadi bentengnya.. percayalah semua ujian yang datang akan kita hadapi dengan senyuman....... walaupun sangat pedih.. tapi kita harus bersabar... macam tadi.. lepas solat Jumaat.. selipar aku pulak hilang.. rasa marah juga.. tapi aku sabar je dan cuba sengih sikit bagi nampak cool... sebab berkaki ayam turun masjid dan bawa motor... terpaksalah aku labuhkan kain macam gaun pengantin Siti nak cover tak pakai kasut tu.... yang penting aku tetap tenang..... aku rasa ujian ni hanya kecil berbanding suami yang terpaksa hadapi kecurangan isterinya....

dalam dua hari lepas aku ada terbaca berita yang suami menangkap isterinya dengan lelaki lain di rumahnya sendiri....

..bayangkanlah bila seorang suami keluar malam nak bekerja mencari rezeki halal bagi menyara keluarganya... tapi bila dia keluar bekerja.. isterinya tadi yang hantar dia ke muka pintu... jemput lelaki warga Nepal masuk dalam rumah... bukan jemput duduk.. tapi isterinya jemput baring atas katil tempat di mana lahirnya anaknya yang 4 orang itu....

..apa punya haram jadah dan sial pompuan macam tu.... si suami dan beberapa orang kampung telah menangkap isteri sial curang itu... dan menjatuhkan talak kepada wanita yang tak sedar diri itu....

....hmmm... bila baca berita macam ini.. tu yang buat kepercayaan aku yang sedia tipis kepada wanita ini hilang terus... walaupun tak semua.. tapi hampir banyak juga wanita yang memang tak boleh dipercayai... sememangnya wanita ini memang tidak boleh dipercayai langsung...... sukar aku nak jumpa wanita yang benar-benar ada keikhlasan dan kejujuran dalam hati mereka... hingga saat ini pun.. aku tak jumpa lagi wanita macam tu.... yang aku jumpa wanita yang tak boleh diharap langsung..... tak layak untuk dicintai.. tak layak untuk menjadi ibu kepada anak-anak aku.. tak layak untuk berkongsi hidup dengan aku.... tapi aku tetap percaya akan ada jodoh untuk aku......

aku bukan mencari wanita sempurna dalam hidup aku... aku bukan nak cari wanita terhebat.... aku cuma nak cari wanita yang dapat memberi kesempurnaan bila aku dan dia bersatu..... aku impikan wanita yang dapat buatkan aku tersenyum dan bersemangat untuk teruskan hidup...... aku mencari wanita yang dapat berkongsi segalanya... dapat berkongsi hari-hari tua bersama.....

..aku impikan sebuah keluarga bahagia... penuh gelak tawa anak-anak.... penuh gurau senda... penuh kasih sayang.. penuh kebahagiaan......

...hehehe... macam artikel keluarga bahagia pulak... sebut family jer... errr.. untuk makluman aku nak pergi kursus kahwin kat Uitm ni pertengahan bulan depan .....

selamat berpuasa semua.. jadikan Ramadhan ini permulaan untuk kita berubah menjadi sesuatu... sesuatu yang lebih baik.....

No comments: